måndag 4 juli 2011

man blir nästan religiös

Idag har jag även bakat en plåtburk med kringlor. Tillsammans med kaffe ute på balkongen och med en katt i knäet så dog jag lite.

Jag tog:
    • 100 g smör
    • 2 ägg
    • 1,5 dl strösocker
    • 6 dl vetemjöl
    • 1 tsk bakpulver
Först rörde jag smöret mjukt. Fuskade lite genom att köra det cirka 20 sekunder i mikrovågsugnen.
Jag blandade äggen och sockret fluffigt för sig och mjölet tillsammans med bakpulvret i en annan bunke. Sedan hottade jag till utgångsreceptet lite genom att även blanda ned cirka en halv tesked vaniljpulver (icke att förväxla med vaniljsocker) i mjölbunken.
Så knådade jag ihop alltihop till en fin deg och rullade ut den till tunna strängar som jag formade till kringlor.
Man kan även vända kringlorna i pärlsocker. Det hade jag inte hemma, men jag tyckte de jag gjorde blev bra och tillräckligt söta ändå.

Skjuts in i ugnen på 175 grader i cirka tio minuter. Då har man lagom tid på sig att tillreda en fin kopp kaffe som man kan doppa i. Ljuvligt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar