söndag 17 februari 2013

Sextio frågor

Lista snodd från Karinskonstgrepp.com! Varför? För att jag är barnsligt road av att besvara frågor om mig själv. Och för att jag hoppas komma på något nytt om mig. Och framförallt för att jag får, eftersom det är min blogg.

1. Hur gammal är du?
Tjugofyra, till sensommaren blir det stort tjugofemårskalas med maskerad och allmänt spektakel tänkte jag. Det är inte varje år man är precis halvvägs till femtio.

2. Hur gammal känner du dig?
Har känt mig som ungefär trettio sedan jag var tonåring, hur nu det känns. Förhoppningsvis är jag alltså i fas med mig själv om en sisådär fem år.

3. Vad har du gjort i dag?
Haft sovmorgon, suttit vid köksbordet och druckit kaffe och fuskat i melodikrysset med maken, köpt skypeheadset och ätit vegankorv med mos på jonsborg - stans bästa vegangrill! Och sedan kusinkalas och därefter morötter med dip hos föräldrarna efteråt.

4. Vilken film såg du senast?
Sjätte sinnet. Den gamla nittiotalaren med Bruce Willis. Lättuggad thriller, som inte förväntar sig för mycket av en. Passade mig bra en sömnig fredagskväll.

5. Vem ringde du senast?
Mutti tror jag. Jo, om att vi nu köpt skypeheadset för pengarna hon lånade oss, och att vi köper vegankorv för det som blev över, haha!

6. Är du besatt av någonting?
Nja, nej. Jag har en tendens att glömma bort något jag intresserat mig för. Det hinner oftast inte bli ett intresse som går över i besatthet. Men ett tag fascinerades jag av "hidden mothers", googla på det.
Och just nu är jag lite intresserad av smurfar. Fick nyligen veta att de inte bara finns som seriealbum utan även som gammal tvserie. Eh..
Harry Potter och hans värld annars. Fast det kan ju knappast kallas besatthet. Trollkarlsvärlden är ju ett existerande faktum som inte behöver ifrågasättas. Punkt.

7. Är du rädd för blod?
Neh. Men jag ser hellre mitt eget blod än andras om jag måste välja.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu.
Ligger i sängen i ett litet, blommigt gästrum hos Mutti och Vati. På en vägg hänger en tavla i akvarell som jag gjort. Jag bytte den mot en tavla som Mutti gjort. Tavlan Mutti målat föreställer berg som speglas i vatten. En nära vän påstår att den föreställer en myrslok med tungan ute. Jag vet inte vad det är jag själv ser längre..

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige?
Nej tack. Jag läser inte gubbhistoria.

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga?
Skulle aldrig falla mig in.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob?
Det känns ibland som att jag har en klänning i varje färg.. Men svart, rött och brunt kanske. Mycket dämpat och jordnära.

12. När vaknade du i dag?
Vaknade och beslöt oss för att inte somna om? Halv tio ungefär! Pigga och krya.

13. Vilken är din favorithögtid?
Jag tycker om julen, särskilt om man börjar tidigt så stressen inte behöver komma. Och mellandagarna är bäst. Nya presenter, chokladpraliner, ledighet och inga måsten. Världens tystaste dagar.

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu?
Jag vill alltid vara där Johan och min katt är. Räcker inte det? Fast det får helst inte vara för varmt.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till.
Högstadieskolan. Nuf' Said.

16. Hur vill du tillbringa din pension?
I ett litet hus med mycket trädgård, någonstans i Gött-é-la-borg. Jag vill skapa mycket och kanske göra vägarna osäkra på sommaren i vår husbil. Johan åldras som ett årgångsvin och håller mig ofta i handen. Katter har vi ett par stycken.

17. Vad lyssnar du på just nu?
Inget! Det senaste var dock Livsnekad. Sjön, ganska okänd dödsmetal. Gnisslar skönt i hörselgångarna.

18. Har du någon gång brutit ett ben?
Nej! Stark och frisk som en liten häst.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?
Makrill i tomatsås, lök, pasta, smör, och mjölk till kaffet.

20. Vem är din favoritkändis?
Hade det funnits underkategorier hade det varit enklare. Men.. Johnny Depp kanske? För mångsidigheten i skådespeleriet. Kan man välja döda författare? Då skulle det bli Tove Jansson. Ingen har förstått mig som hon.

21. Vad är du på för humör just nu?
Sömnig och gnällig pga sömnig.

22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa. Fast Sicilien nafsar ju nästan på Afrika. Faktiskt. Lite.

23. Snarkar du?
Vet inte? Ibland tror jag. Fast då ligger jag nog på rygg.

24. Vilka yrken har du provat på?
Heh.. Eh.. Pass..

25. Hur går du helst klädd?
Kulturtantish! Bara klänningar eller kjolar, lager på lager. En stylad lodis skulle man kunna säga. Bekväm men stilig. En basker sätter kronan på verket.

26. Vilket stjärntecken är du född i?
Lejon! Stolt och högfärdig.

27. Vilket är ditt favoritgodis?
Choklad. Mörk och med mycket kakaosmör.

28. Vad sa du senast?
"Det kan ha hänt."
Johan som undrade om jag hade fisit.

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
Bild! Fast jag var missförstådd fram tills jag började gymnasiet.

30. Vad har du på dig just nu?
Kalsonger.

31. Vilken är din favoritaffär?
Emmaus och gröna boden!

32. Vad har du för storlek i kläder?
Medium tror jag.

33. Vad har du i dina fickor?
I jackan: Buss- id och kontokort, vantar och hårsnodd.

34. Vad köpte du senast?
Vegokorv! Med gött mos!

35. Hur många gånger har du flyttat?
Fem.

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med?
Iphone, iphoneladdare, strömtillgång till iphoneladdare.

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Kvällsmänniska. Fast det är kul att vara uppe själv tidigt en lördagsmorgon också. När jag själv velat det. Då blir jag som ett barn.

38. Senaste filmen du såg på bio?
Les Misérables. Fin, men föredrar den gamla varianten med Gerard Depardieu. Den håller sig mer till boken.

39. Har du blivit sydd någon gång?
Nej.

40. Har du någon gång badat naken utomhus?
Oh ja.

41. Vad åt du till frukost?
Havregrynsgröt med hallonsylt, juice och starkt kaffe. Ovanligt torftigt.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan?
Sista året på högstadiet, och jag längtade och våndades inför gymnasiet, var kär för första gången och var på konfirmationsläger i Taizé.

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning?
Nej.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig?
Jag tycker mina fina vänner alltid gör speciella saker för mig. Det var fint att sova över hos herr och fru Lemur häromdagen och sitta vid köksbordet och prata om viktiga saker.

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? På nattduksbordet.

46. Vad var det sista du åt?
Morötter, gurka och guacamole.

47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
06:30

48. Är du blyg?
Nej. Mer socialt obekväm med vissa sorters människor. Med andra är det som att jag alltid har känt dem.

49. När flög du senast? Till Stockholm förra året. Det var billigare än att åka tåg, och vi behövde resa snabbt. Ja, jag skäms lite.

50. Har du något tatuering?
Nej, men någon gång...

51. Har du varit med om en bilolycka?
Nej.

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet?
Absolut. Jag älskar det.

53. Vilken är den roligaste träningsformen?
Dansa för katten.

54. Har du några husdjur?
En katt och några silverfiskar.

55. Vill du gifta dig?
Jag är redan gift, kan man göra om proceduren igen? Det var så himla roligt!

56. Var växte dina föräldrar upp?
Mutti i Göteborg och Vati i Mölndal.

57. Har du någon gång ringt polisen?
Nej.

58. Vilka är dina största svagheter?
Bitterheten. Att jag är bra på att förlåta men dålig på att glömma.

59. Har du, eller har haft, något smeknamn?
Jorå, en hel bunt! Julgran är det vanligaste och mest spridda.

60. Vad ska du göra imorrn?
Ha skypemöte med föreningen, kanske hämta en tvbänk och förhoppningsvis borra lite i väggarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar