söndag 3 mars 2013

ett samtal


I förrgår hälsade jag på hos en kvinna som var så otroligt lik mig. Eller snarare jag henne. Hon är författare och illustratör och bor vid en sjö. Den sjön har jag romantiska minnen kopplade till, och hade inte befunnit mig i området sedan 2004. Det var lite speciellt.
Med en gång man kommer in i hennes hem möts man av böcker. Majoriteten av dem hade jag läst eller hade hemma i min bokhylla, eller så var det böcker jag tänkt att jag ska läsa någon gång. Vi pratade om det läskiga med människor som inte har böcker, och hon visade mig illustrationer hon gjort. Hon satt på tvärsan i fåtöljen och dinglade med benen medan hon drack sitt kaffe. Jag noterar sådant här eftersom jag tycker om det. Dessutom var hemlukten trevlig. Jag vet inte vad det är med mig och lukter, men människors hem luktar väldigt olika och sådant tycker jag är intressant. Och ju närmare lukten är uppfattningen av mitt eget hems desto mer nyfiken blir jag. Jag känner olika personer som ändå förenas i sina hemdofter. Ibland skulle jag vilja presentera dessa personer för varandra.
Vi hade ett bra samtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar