tisdag 4 december 2012

adventsfix


Vinden piskar upp pudersnö i virvlar. Tystnaden och ljuset som blir när snön kommit.
Jag donar lite. Hänger upp tunga glaskulor i fönstret och sådär. Tekoppsljusstakarna och ljuslyktorna med virkade dukar som inte blev sålda på julmarknaden arrangeras i grupper.
På vintern ser jag allting på ett annat sätt. Känner andra smaker, andra lukter. Ljuset och människorna blir annorlunda.

Igår var det glöggmys hos Mia med barndomsvännerna. Det är trevligt att vi börjat träffas såhär igen. Som att det är min fasta punkt som får mig att förstå att det både finns dåtid och framtid. Att saker kan förändras.
Det är ganska skönt.
Mia hade klippt ut en massa papperssnöflingor och satt upp i taket. Hela jularsenalen var riggad. Rött sken överallt och julgardiner, en pappersstrut med godis för varje dag fram till julafton, julstjärnor och adventssljusstakar, skålar med nötter och röda dukar.

Själv funderar jag på att sy en vimpel med jultema till vardagsrumsfönstret, om jag hittar tillräckligt många passande stuvar, vill säga. Samtidigt är ju vardagsrummets temafärger redan grönt och rött, så man kanske kan göra en som fungerar allround istället? Då behöver man ju dessutom inte göra fler än en..



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar